środa, 15 kwietnia 2015

Domowa szynka gotowana


Ta pyszna szynka pierwszy raz zagościła na naszym stole w Święta Wielkanocne. Jest pyszna, krucha, pięknie się kroi. I jakże inna od tych napompowanych saletrą i wodą szynek ze sklepu. Wreszcie wiem, że dam dziecku wędlinę wartościową. Poza tym, dacie wiarę, że gotuje się ją trzy razy tylko po 10 min? Pomimo długiego czasu oczekiwania jest niezwykle prosta. A smak wynagrodzi cierpliwość :) Przepis pochodzi z blogu Obiad Gotowy, zmieniłam nieznacznie - ja tylko najpierw zagotowałam zalewę.


Składniki na 1 kg mięsa:

  • ok. 1 kg szynki wieprzowej (najlepiej orzech, ja miałam zgrabny kawałek szynki)
  • 1 łyżeczka soli kuchennej
  • 1 łyżeczka soli peklowej (można zastąpić zwykłą, peklowa zachowa różowy kolor szynki)
  • 1 łyżeczka pieprzu
  • 1 łyżka majeranku 
  • 1 łyżeczka granulowanego czosnku
  • 1 łyżeczka słodkiej papryki wędzonej lub zwykłej
  • 2 łyżki oleju

Składniki na zalewę:

  • 2l wody
  • 2 łyżki majonezu
  • 1 łyżka musztardy
  • 2-3 łyżki soli
  • 2 liście laurowe
  • kilka ziarenek ziela angielskiego
  • 2 ząbki czosnku

Przygotowanie:

Mięso umyć, oczyścić z ewentualnych błonek, osuszyć ręcznikiem papierowym.

Powyższy przepis jest na mięso o wadze około 1 kg, mając większy kawałek - proporcję odpowiednio mnożymy i czas gotowania również dostosowujemy do wagi: 1 kg mięsa - 10 min gotowania; 1,5 kg mięsa - 15 min gotowania itd. Zależy to też od średnicy naszej szynki. Jeśli mamy długi, a płaski kawałek mięsa - nie przedłużajmy czasu gotowania. Chodzi o to, aby szynka nie była surowa w środku, ale soczysta.

W miseczce wymieszać wszystkie przyprawy razem z olejem. Mieszanką porządnie natrzeć mięso, włożyć do miski lub pojemnika, zakryć folią lub zamknąć pojemnik i mięso wstawić do lodówki na około 24-36 h (ja przetrzymałam 48 h).

Po tym czasie przygotować zalewę: w garnku umieścić wszystkie składniki zalewy i zagotować, wyłączyć palnik. Pozostawić do ostudzenia lub ostudzić wstawiając garnek do zimnej wody. Ja rano zagotowałam zalewę i zostawiłam na płycie do wieczora.

Napeklowaną szynkę przełożyć do garnka, w którym będziemy ją gotować. Jeśli mamy zgrabną kulkę lub kawałek, nie musimy jej wiązać, tylko od razu można wkładać do garnka. Ja swój kawałek szynki włożyłam do siatki wędliniarskiej, która pięknie uformowała mi kształt.

Garnek powinien być takiej wielkości, aby zalewa całkowicie zakrywała szynkę w garnku (w razie potrzeby troszkę można uzupełnić wodą - nic się nie stanie), koniecznie z przykrywką. Garnek ustawić na palniku, doprowadzić do wrzenia, zmniejszyć moc i gotować 10 min/1 kg mięsa. Po tym czasie wyłączyć palnik i zostawić garnek z szynką i zalewą do powolnego ostudzenia (12h). Najlepiej gotować wieczór - rano.

Po 12 h szynkę w garnku można obrócić, znów doprowadzić do wrzenia, zmniejszyć moc i pogotować kolejne 10 min/1 kg mięsa. Ponownie zostawić do ostudzenia na 12 h.

Po 12 h po raz ostatni zawartość garnka doprowadzić do wrzenia, zmniejszyć moc i gotować ostatnie 10 min/1 kg mięsa. Wyłączyć palnik i pozostawić do ostudzenia. Po ostudzenia szynka jest już gotowa, można wyciągnąć na półmisek, w razie potrzeby osuszyć papierowym ręcznikiem (nie robiłam tego).


Smacznego!
Zainteresował Cię jakiś przepis? Świetnie! Przygotowałaś/eś w domu? Jeszcze lepiej :) Jeśli masz ochotę to podziel się z nami zdjęciem wykonanej potrawy. Zdjęcia można przesyłać w wiadomości prywatnej lub na ewak1986@mail.com :)

4 komentarze :

  1. Bardzo się cieszę, że przepis się sprawdził, a szynka posmakowała:)
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Była przepyszna :)) Kolejna już się "przegryza" :)

      Usuń
  2. Jutro o 7:00 będzie ostanie gotowanie i .....popołudniu degustacja:)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Obsługiwane przez usługę Blogger.

© 2015 kocham.. lubię.. gotuję.., AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena