czwartek, 7 maja 2015

Chleb pszenno-żytni '66 Percent Sourdough Rye' J. Hamelmanna


Spodobało mi się pieczenie chleba na zakwasie, oj bardzo. To jest mój drugi chleb na zakwasie, tym razem pszenno-żytni znaleziony na blogu Liski. Jest to jej ulubiony chleb, przynajmniej kiedy to pisała tak było. Jest rzeczywiście pyszny, podobno świeżość zachowuje aż 7 dni - mi nie dane tym razem będzie to sprawdzić :) A czy będzie to mój ulubiony? Z przepisu wychodzi jeden duży chleb o średnicy 30 cm lub dwie keksówki tradycyjne.



Składniki:

Zaczyn:

  • 360 g mąki żytniej chlebowej (typ 720)
  • 300 g wody
  • 20 g zakwasu żytniego


Ciasto właściwe:

  • 230 g mąki żytniej
  • 300 g mąki pszennej
  • 400 g wody
  • 1 płaska łyżka soli morskiej (zwykłej dajemy troszkę mniej)
  • 3 g drożdży suszonych instant (=1 łyżeczka) - ja dałam 6 g świeżych
  • cały zaczyn z dnia poprzedniego

Przygotowanie:

W misie mieszamy wszystkie składniki zaczynu, tylko do połączenia. Miskę przykrywamy ściereczką i zostawiamy w temperaturze pokojowej na 12-16 godzin.

Po tym czasie dodajemy do zaczynu resztę składników ciasta właściwego. Ja świeże drożdże najpierw rozmieszałam w wodzie. Całość mieszamy aż do połączenia się składników. Nie wyrabiamy długo. Ja mieszałam w misie robota planetarnego hakiem do wyrabiania ciast.

Miskę ponownie przykrywamy i zostawiamy na 30 - 60 min. Po tym czasie ciasto przekładamy do formy, wcześniej wysmarowanej masłem lub olejem i wysypanej mąką lub otrębami. U mnie forma 30 cm x 15 cm (większa keksówka). Ciasto powinno sięgać 1/2 wysokości formy. Przykryć i pozostawić znów do wyrośnięcia, do momentu aż ciasto podwoi swoją objętość - będzie sięgać do brzegów formy. Rośnięcia nie poganiamy, może to zając 40 min lub tak jak mi wczoraj - 1,5 h. Wierzch ciasta można spryskać olejem.

Wyrośnięte ciasto można posypać ziarnami lub mąką, wstawić do piekarnika nagrzanego do 230oC z funkcją góra-dół. Po 15 minutach zmniejszyć temperaturę piekarnika do 220oC i dopiekać kolejne 30 - 40 min. Gdyby ciasto za szybko nabierało koloru, należy przykryć je folią aluminiową. Po upieczeniu wyciągnąć chleb z blaszki i dokładnie wystudzić. Chleba żytniego nie powinno się kroić, póki jest ciepły.

Smacznego!


Zainteresował Cię jakiś przepis? Świetnie! Przygotowałaś/eś w domu? Jeszcze lepiej :) Jeśli masz ochotę to podziel się z nami zdjęciem wykonanej potrawy. Zdjęcia można przesyłać w wiadomości prywatnej lub na ewak1986@mail.com :)

0 komentarze :

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Obsługiwane przez usługę Blogger.

© 2015 kocham.. lubię.. gotuję.., AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena